/

Home staging o la preparació del producte immobiliari per a la venda o el lloguer

En països com els EUA, Canadà, França o Alemanya és habitual preparar els pisos i cases en venda abans de sortir al mercat per tal que es puguin comercialitzar amb més èxit. Al conjunt de tècniques que duem a terme per a la preparació del producte immobiliari se l’anomena home staging, que es tradueix com “posada en escena de la casa”.

Encara que la seva denominació en anglès ens pugui portar a pensar que és una mica complex, és una tècnica publicitària simple que consisteix en maximitzar les qualitats de l’habitatge, destacant la llum natural de les estances i les possibilitats dels espais, i minimitzar els seus “defectes”.

L’objectiu és aconseguir més visites i contactes per als teus anuncis a habitaclia. Si els possibles compradors queden impactats positivament en la visita real, s’accelerarà la venda o lloguer. Un immoble que s’anunciï amb bones fotografies i una intervenció de home staging, aconsegueix moltes més visites i contactes.

El home staging no implica reformes, sinó petits retocs i/o reparacions per fer més atractiu l’habitatge. Si cal reformar, ho farà qui compri el pis.

Els consells bàsics de home staging que exposem a continuació són de gran rellevància i utilitat tant per rebre la visita d’un possible comprador com per realitzar una sessió fotogràfica de l’immoble.

1. Netejar a fons l’immoble.
2. Si és necessari, pintar-lo. El color idoni per a les parets és el blanc perquè és el més lluminós i neutre.
3. Ordenar, eliminant tot allò que pugui molestar el pas.
4. Retirar els objectes personals, com les fotografies, les joguines i els objectes de neteja personal.
5. Assegurar-se que la casa estigui ventilada i que faci bona olor. L’aroma de cafè, de galetes al forn, de vainilla, poden ajudar a que el comprador potencial connecti amb la idea de llar.
6. En aquesta línia, també és important el comfort tèrmic. La casa ha d’estar a la temperatura adequada per a l’època de l’any en què s’ensenya.
7. Quant a la decoració, prescindir de tons foscos o teixits estampats. Les cortines, els cobrellits i el sofà han d’estar vestits amb teixits neutres i clars.

• Què li hem de transmetre al possible comprador o llogater

El nostre objectiu és que el possible comprador o llogater s’imagini a ell mateix vivint en aquella casa. Per tant, haurem d’eliminar tot rastre de la personalitat de l’habitant actual. També és essencial causar una bona sensació durant la visita.

• Què li hem de transmetre al propietari

Com a professional de la venda immobiliària, és molt important explicar-li que el seu habitatge és ara un producte en el mercat i que ha de ser publicitat com a tal. Podem proporcionar-li una llista d’accions bàsiques que pot posar en pràctica – tenir els llits fets, la cuina recollida, les joguines dels nens recollits,… –  perquè el seu habitatge agradi més al possible comprador i aconsegueixi vendre’l o llogar-lo el més aviat possible.

• Immobles habitats

Si la casa està habitada, la intervenció de home staging serà més discreta. Algunes accions mínimes i molt fàcils de fer poden millorar moltíssim la imatge de l’immoble.

Quan anem a realitzar una visita és fonamental comunicar al propietari les accions bàsiques que ha de fer perquè el possible comprador s’emporti la millor impressió: que els llits estiguin fets, els plats rentats, les escombraries fora de la casa, l’espai de la mascota net, els draps de la cuina i les tovalloles del lavabo nets, les joguines recollides, etc.

• Immobles no habitats: moblats i no moblats

Quan l’immoble no està habitat, és molt més fàcil posar en pràctica el home staging ja que no entren el conflicte les necessitats de la vida familiar del propietari i les exigències de la venda. La majoria de les situacions en què s’ha practicat fins ara ha estat en immobles on no hi viu ningú.

Que no estigui habitat no vol dir que no estigui moblat. En aquest cas, es pot reutilitzar el mobiliari en bon estat i prescindir de la resta, col·locant material decoratiu nou, neutre i modern.

Les cases buides també són treballades amb les tècniques de home staging. Es poden moblar amb material efímer, és a dir, amb mobles de cartró, matalassos i altres elements decoratius. En aquest cas, el material no és l’important, sinó el volum que ocupa, que proporciona una idea més real de com quedaran les estances amb mobles, així com les sensacions de llar que genera al comprador potencial.

• Pressupost

Qui fa el desemborsament de diners per dur a terme una operació de home staging: l’agent immobiliari o el propietari? És habitual que les immobiliàries s’ocupin de pagar els honoraris dels home stagers professionals. El motiu pel qual els professionals accepten córrer amb aquestes despeses és que, d’aquesta manera, aconsegueixen més fàcilment la gestió en exclusiva del producte. Un cop venut l’immoble, pots sumar les despeses de la intervenció al pagament dels honoraris i així acabar recuperant la inversió. El preu d’una intervenció de home staging pot costar zero euros, si la casa està moblada i segueixes les recomanacions de dalt, i pot variar entre 500 i 6.000 €, depenent del tipus d’habitatge, de tipus de proposta que es faci i el nivell d’intervenció a què s’arribi.

• El home stager

Algunes empreses immobiliàries contracten home stagers professionals per a treballs puntuals i d’altres, ja han format el seu propi departament i ofereixen aquests serveis als seus clients. Tot i que encara no hi ha formació oficial, hi ha cursos especialitzats. Algunes agències immobiliàries estan optant per formar els seus venedors en aquest àmbit. Des de 2013, existeix també l’Asociación Home Staging España.

Perquè el treball de home staging sigui efectiu, l’habitatge ha de ser fotografiat de manera professional. Al cap i a la fi, la fotografia és el cartell publicitari, el primer que es veu, i ha de mostrar la veritable essència de la llar.

Unir home staging i fotografia professional està donant grans beneficis als professionals immobiliaris que treballen utilitzant aquestes tècniques, que ja són habituals en aquest sector.